Det här med antagningsprover..

Jag grubblar hemskt mycket nu för tiden. Som jag tidigare poängterat så är lov en utmärkt tid för min hjärna att gå loss på alla problem och andra saker som legat redo för explosion i mitt huvud när det är som mest stressigt.

Just nu grubblar jag mest över två större områden:
1. Varför är har jag så extremt dålig självdisciplin att jag inte har gjort det jag borde på lovet? Kommer jag att klara föreställningen den 17:de?

2. Folkhögskola... Uähhhhh.

Vill belysa och begrunda den andra punkten lite mer här och nu:

Hela dagarna går jag och funderar och dagdrömmer om hur jag får veta att jag har kommit in på en viss skola eller hur jag skulle känna om jag inte kom in på en enda skola (vilket inte får eller kommer att ske). Jag tänker på vad jag skulle ha med mig för grejer till skolan jag kom in på när det väl var dags att flytta dit och hur jävla kul det skulle vara.

Sen tänker jag också på lite mer praktiska och handfasta grejer som kostnader.
Det är nämligen inte bara om jag kommer in på en skola som det kommer kosta mig pengar.
Att söka till en skola blir också en kostnad, och jag befarar att det inte bara kommer att kosta mig pengar, utan jag tror också att jag kommer att missa min studentskiva..... Och om jag inte kommer in även efter att ha missat min egen studentskiva..... U(")#¤(UYV%(/U=%U #)?%¤I=?

Tillbaka till penningsnacket:
Jo, folkhögskolorna brukar ta ut en avgift för att man gör provet. Och proverna görs på respektive skola.
För att vara "säker" på att komma in någonstans och även ha chansen att kanske tacka nej till något och ja till något annat så satsar jag på att söka till 3-5 skolor.

Skurup, som är en av mina toppkandidater och även en av Sveriges bästa jazzfolkisar, tar ut 300 kronor för intagningsprov och övernattning och lunch, vilket inte alls är farligt. Men jag kollade upp vad det idag skulle kosta att boka biljetter för att åka till Skurup vecka 15, tur och retur och det billigaste alternativet landade på ca 900 kronor.

Alla intagningsprover är i april, som jag har förstått det.
Om jag väljer ut 4 skolor som just nu känns som skolor jag kan tänka mig att söka till så blir ansökningskostnaden följande för april månad:

Skurup: 300 i avgift + 900 resa = 1200 kr
Fridhem: 225 i avgift + 800 resa =1025 kr
Lunnevad: ? i avgift + 300 resa = 300 kr
Sjövik: 200 + 250 i resa = 450 kr

En skön summa på ca 3000 kronor lär jag landa på.

Slutsats: måste skaffa ett jobb efter projektarbetet och nivåprovet och kuhi-projektet är klart.
Längtar verkligen efter att vara klar med projekt och nivåprov och kuhi-projekt.


Året är 2008, jag har en fin lugg och jag grubblar redan då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0