Skrillex istället för pluggex

Sitter och analyserar hur Skrillex bygger sina låtar.

Det som över huvud taget är intressant i hans låtar är droppen, allt som händer runt om droppen är rätt ointressant och känns som en halvtråkig brödtext i Länstidningen. Men utan brödtext kommer inga att-satser.

Det unika är att i droppen jobbar han med enbart ett spår av olika ljud samt ett beat i bakgrunden.
Smart faktisitk, att samla en massa olika ljud och bygga det till en enda rytmisk och melodisk fras.
Tilltalande för människans hjärna eftersom det bara är ett ljud i taget att fokusera på: man hänger med och tycker att det är medryckande och lägger det på hjärnan lättare än en parallellförd melodi med stämmor och otydligare "huvudlinje".

Exempel här. Drop vid 00:38.
Exempel två här. Drop vid 01:27.


Kommentarer
Postat av: Sara

Jag läste "pluggsex" i din rubrik och blev jätteglad över att det äntligen fanns en lösning till mitt problem. Äntligen någon som kommit på ett sätt att knulla OCH göra nytta samtidigt liksom. Sen insåg jag att jag läst fel. Det sög getpung.

2011-03-16 @ 20:56:51
URL: http://musiksara.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0